19 januari 2008

Småland, mitt inredningsparadis

Efter en tung förlust i handbollen så ville jag pigga upp mig med lite inspiration till lägenheten. medan jag surfade runt så kom jag på att Småland verkligen är mitt inredningsparadis. Besök på IKEA Älmhult (bästa IKEA enligt min mening) sker ganska ofta för min del, speciellt efter flytten.
Sen kommer vi snart att göra ett besök på Kosta outlet och Fabriksbutiken i Kosta. Vi har länge pratat om att åka dit men det har inte riktigt blivit av. Vi skulle åkt dit i höstas, dessvärre valde vi Gällstad istället. Vilken miss, Lager 157 var enligt min mening värdelöst och fabriksbutiken var pluttig och låg i en sjaskig lokal. Inte som i Höganäs där inte. Som sagt så kommer nog Kosta inom en snar framtid att äras av ett besök från oss. Vill även åka förbi Boda där (förutom Fabriksbutiken) även Design House Sthlms fabriksförsäljning finns. Tur att Jimmys föräldrar bor i Vimmerby, då kanske vi kan tajma vår resa så vi kan göra en liten avstickare innan nästa besök.
Jo vad är det nu som är så speciellt med Fabriksbutiken?Svaret är enkelt, där finns allt. Höganäs Iittala, Serholt (??), Himla mm. Som grädde på det hela så är det även billigare. Visst det är andra sortering, men för en fattig student så kan det kvitta. Felen syns definitivt inte. Vi fick oss däremot ett gott skratt när vi var i Höganäs i somras. Tillsammans med semesterfirade Stockholmare gick vi runt och letade keramik inne på fabriksbutiken. Då råkar vi bara höra (obs de pratade väldigt högt) ett par från Stockholmstrakten diskutera glasen som fanns där. Maken i fråga tyckte absolut att de skulle köpa glasen medan frugan utbrister något i stil med; "men kära du, jag kan veeeerkligen inte köpa andrasortering. Kvaliten är så fruktansvääärt dålig det går knappt att diska dem". Iallfall skrattande gick vi därifrån med tre fulla kassar, nöjda och glada. Såhär ett halvår senare kan jag säga att såväl glas som skålar har gått alldeles utmärkt att diska. Förutom en våldsam olycka med en kattunge inblandad så är samtliga produkter välbehållna.
Så åk dit, för det kommer jag att göra om och om igen.
(Fabriksbutikerna finns utspridda över hela landet, förvisso är det till stor fördel att vara bosatt i Skåne, Blekinge, Halland då det finns många bara en dagsutflykt iväg)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej sötvännen! Hoppas allt är bra med dig! Här är det bara bra.
Vi har också en massa "andrasortering" här hemma. Iittala är vi rätt svaga för, men även fast båda jobbar är det ju rätt mkt pengar.. Och mina skålar och glas har hållt mycket bra, kan jag lova! :D
Hälsa Jimmy!
Kram Sofia

Anonym sa...

Hahaha, jag håller verkligen med dig när det gäller Fabriksbutikerna och DHS outlet som har riktigt ra priser! Man blir helt tokig när man är där .)